Inspekcja baterii za pomocą przemysłowej tomografii pomiarowej Werth
Rosnące znaczenie aut elektrycznych (EV) w szeroko rozumianym globalnym rynku, w tym również w transporcie drogowym, sprawia że znacząco zwiększa się również wolumen produkowanych baterii do tych pojazdów. Ponieważ jednak baterie EV muszą spełniać niezwykle rygorystyczne wymagania jakościowe i środowiskowe, konieczna jest ich dokładna inspekcja oraz kompleksowa weryfikacja poprawności wykonania każdego egzemplarza - najlepiej jeszcze w trakcie pobytu na taśmach produkcyjnych.

W artykule mogą znajdować się linki prowadzące do zewnętrznych stron naszych partnerów.
Produkcja samochodów elektrycznych - bieżące trendy
Według dostępnych danych, podawanych przez analityków Goldman Sachs, w samym tylko 2022 roku na świecie sprzedano 10,5 mln samochodów elektrycznych, co w porównaniu do roku poprzedniego (2021) stanowiło wzrost liczby sprzedanych aut tego typu aż o 55%. Przewiduje się, że w ciągu najbliższych 5-6 lat, czyli do 2030 roku, około 30% wszystkich sprzedanych samochodów będą stanowić właśnie pojazdy EV, co przełoży się również na wzrost zapotrzebowania na akumulatory służące do zasilania tych aut. W Europie największym producentem baterii do samochodów elektrycznych jest Polska, która w latach 2017-2022 odnotowała ponad 38-krotny wzrost wartości sektora akumulatorowego, a eksport baterii EV stanowi ponad 2,4% całości krajowego eksportu.
Jak produkowane są baterie do aut elektrycznych?
Baterie do pojazdów elektrycznych produkuje się w specjalistycznych fabrykach na terenie całego świata, w tym również w Polsce. Standardowymi składnikami baterii EV są rzadkie metale, jak np. lit, kobalt czy mangan. W zależności od producenta i typu baterii, stosuje się różne rozwiązania konstrukcyjne w celu zapewnienia zakładanego napięcia pracy baterii (zwykle ok. 400 V) przy jednoczesnym utrzymaniu relatywnie niskiej wagi i maksymalnego bezpieczeństwa finalnego produktu podczas eksploatacji w samochodzie.
Inspekcja baterii do samochodu elektrycznego - jak przebiega i dlaczego jest ważna?
Kluczowe jest, aby wytwarzane baterie EV spełniały wszystkie wymagania pod względem jakościowym, ponieważ nawet najmniejsza wada bądź usterka może być przyczyną awarii, pożaru lub eksplozji wadliwej baterii EV. Inspekcja baterii EV powinna być przeprowadzana w taki sposób, aby kontrola jakości i poprawności ich wykonania nie powodowała przestojów na taśmach produkcyjnych, a jednocześnie pozwalała wychwycić ewentualne błędy, wady fabryczne bądź uszkodzenia na jak najwcześniejszym etapie. Z tego względu doskonałym rozwiązaniem do inspekcji baterii przeznaczonych do samochodów elektrycznych jest przemysłowa tomografia komputerowa.
Inspekcja CT (od ang. Computed Tomography) to technologia, która umożliwia przeprowadzenie bardzo dokładnej analizy zewnętrznej oraz wewnętrznej struktury danej baterii bez fizycznej ingerencji w jej konstrukcję. Uzyskane w wyniku analizy informacje, obrazy oraz dane metrologiczne można następnie w łatwy sposób porównać do wzorca w celu weryfikacji jakości konkretnego egzemplarza baterii.
Pomiar baterii do aut elektrycznych za pomocą przemysłowych tomografów komputerowych firmy Werth
Jednym z najlepszych dostępnych na rynku rozwiązań przeznaczonych do inspekcji baterii EV są przemysłowe tomografy komputerowe firmy Werth, pozwalające na wykonywanie niezwykle dokładnych, szczegółowych i precyzyjnych trójwymiarowych obrazów pakietów baterii EV w bardzo krótkim czasie.
Co bardzo ważne, przemysłowe tomografy komputerowe Werth z serii TomoScope® XS Plus umożliwiają wykrywanie nawet najdrobniejszych cząstek metalu wewnątrz ogniwa bądź odkształceń w uzwojeniach anody i katody wewnątrz baterii w zaledwie kilka sekund.
Sam pomiar przebiega w pełni bezinwazyjnie i jest przeprowadzany zgodnie z wymaganiami określonymi w obowiązujących aktualnie normach i przepisach krajowych oraz międzynarodowych.
Artykuł powstał we współpracy z firmą Multisensor, polskim dostawcą zaawansowanych rozwiązań z zakresu metrologii przemysłowej.
